Nowe dane jak transportować ponadgabaryty - trans insider

przewóz ponadnormatywny

Bez niego byśmy sobie nie poradzili

Pandemia na świecie pokazała jak bardzo ważną rolę odgrywają w gospodarce niektóre branże. Większość firm została zamknięta bądź ich działalność została mocno ograniczona, a transport ponadgabarytowy zaczął być bardziej doce

Nowe dane jak transportować ponadgabaryty - trans insider przewóz ponadnormatywny
niany. W dobie pandemii był problem z przekraczaniem granic, a transport ciężki cały czas był możliwy. Kierowcy takich ciężarówek nie musieli nawet przechodzić kwarantanny, chociaż podróżowali często po całym świecie i nie raz znajdowali się w czerwonych strefach. To właśnie pokazało jak duże znaczenie dla światowej gospodarki ma transport maszyn. Bez niego byśmy sobie nie poradzili, więc może warto zacząć bardziej doceniać prace kierowców zawodowych. Spędzają oni wiele godzin za kierownicą, żeby móc nam dostarczyć towar. W czasie pandemii okazało się też, że wielu z nich ma więcej pracy niż zazwyczaj. Tysiące godzin spędzają poza domem, ponieważ tak właśnie wygląda ich praca. Też się obawiają o swoje zdrowie oraz zdrowie swoich bliskich, ale pracują, ponieważ muszą.


Wtedy wykorzystywane są często przyczepy niskopodwoziowe

Transport ponadgabarytowy jest to transport ładunków przekraczających normy określone w przepisach ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu. Dlatego transport ładunków ponadgabarytowych nazywa się także transportem ponadnormatywnym lub nienormatywnym. Zgodnie z przepisami wspomnianej wyżej ustawy ładunki uważa się za ponadgabarytowe: jeśli dany pojazd lub zespół pojazdów jest dłuższy od 16,5 metra; jeśli szerokość tego pojazdu przekracza 2,5 metra; jeśli ciężar transportu z ładunkiem jest większy od 42 ton; jeśli wysokość tego transportu jest większa od 4 metrów.
Transport maszyn jest to nie tylko przewóz maszyn, ale także wszelkich innych urządzeń mechanicznych. Mogą to być na przykład: maszyny i urządzenia przemysłowe, budowlane (koparki, ładowarki, koparko-ładowarki), leśne oraz rolnicze.
Transport ciężki jest to transport maszyn budowlanych szczególnie ponadgabarytowych. Wtedy wykorzystywane są często przyczepy niskopodwoziowe na przykład: przy transporcie koparek, koparko-ładowarek. Transport ciężki jest to także transport ładunków nietypowych na przykład: elementy dźwigów, przęsła mostów, śmigła i inne części elektrowni wiatrowych.


Transport ciężki

Bardzo często konieczne jest przewiezienie dużych gabarytów, które zwykłym środkiem transportu nie będą w stanie się w jakikolwiek sposób przemieścić. Wówczas konieczny jest transport ponadgabarytowy, który bezpiecznie dla wszystkich przewiezie bardzo duży przedmiot. Nie wszystko da się przetransportować samolotem, ponieważ nie wszędzie są lotniska. Podobnie jest z transportem morskim. Jeżeli konieczny jest transport maszyn, to już jest on bardziej możliwy do przeprowadzenia, ponieważ w zależności od ich gabarytów - przewieźć można mniejszym pojazdem lub niekiedy wojskowymi platformami do transportu. Jeżeli jeździmy samochodem jako kierowcy, to czasami uda się zobaczyć właśnie taki transport. Zdarza się to bardzo rzadko, ale zdarza. Najtrudniej jest przeprowadzić transport ciężki, ponieważ tutaj już musi być pilot, który kieruje ruchem, zabezpieczenie odpowiednie transportu oraz dobrze dobrany typ pojazdu. Dobrze zaplanowana akcja bez większych problemów sprawi, że bezpiecznie transport dotrze do celu.


Transport ponadgabarytowy pozwala na sprawny przewóz

Transport ponadgabarytowy pozwala na sprawny przewóz wyjątkowo ciężkich ładunków. Obejmuje wszystkie możliwe sposoby, dzięki którym towar jest dostarczany do miejsca docelowego, a więc zarówno drogę morską, jak i lądową. Znajduje swoje zastosowanie wszędzie tam, gdzie konieczne jest dostarczenie takich przedmiotów, jak choćby elementy konstrukcyjne budynków i mostów, ciężkie urządzenia czy kontenery o dużej masie.

Transport ciężki wymaga nie tylko przystosowanych do tego pojazdów i platform, ale też odpowiednio wyznaczonej trasy. Przewożenie wyjątkowo ciężkiego ładunku rodzi bowiem wiele problemów natury logistycznej. Infrastruktura na trasie przejazdu dostosowana jest przede wszystkim do ruchu osobowego. Niektóre jej fragmenty, takie jak mosty czy wiadukty, mogą nie udźwignąć ciężaru przekraczającego kilkadziesiąt ton. Transport maszyn zaliczających się do kategorii najcięższych musi ponadto spełniać określone wymogi prawne. Ustalono je z myślą o bezpieczeństwie innych uczestników ruchu drogowego.